REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Cancelariei de Stat
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Cancelariei de Stat (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, atribuţiile şi drepturile Cancelarie de Stat, precum şi organizarea activităţii acesteia.
2. În activitatea sa, Cancelaria de Stat se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern, Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate şi de alte acte normative, de decretele Preşedintelui Republicii Moldova, de ordonanţele, hotărârile şi dispoziţiile Guvernului şi de prevederile prezentului Regulament.
3. Condiţiile de remunerare a muncii pentru personalul din cadrul Cancelariei de Stat se stabilesc în conformitate cu legislaţia privind salarizarea în sectorul bugetar.
4. Cancelaria de Stat este persoană juridică de drept public, are ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa şi dispune de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie.
5. Cancelaria de Stat îşi are sediul în municipiul Chişinău, Piaţa Marii Adunări Naţionale, nr.1.
II. MISIUNEA, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE
CANCELARIEI DE STAT
6. Cancelaria de Stat este autoritatea publică care are misiunea să asigure realizarea de către Guvern a prerogativelor sale constituţionale privind realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercitarea conducerii generale a administraţiei publice.
7. În scopul realizării misiunii sale, Cancelaria de Stat are următoarele atribuţii:
1) asigură asistenţa organizatorică şi informaţională a activităţii Prim-ministrului şi viceprim-miniştrilor fără portofoliu (în continuare – viceprim-miniştri) în vederea exercitării de către aceştia a atribuţiilor funcţionale;
2) asigură colaborarea Guvernului cu autorităţile publice, pornind de la prerogativele ce îi revin acestuia, conform prevederilor Constituţiei Republicii Moldova;
3) asigură respectarea, de către ministere şi alte autorităţi administrative centrale, a cerinţelor prevăzute de cadrul normativ privind iniţierea, elaborarea, avizarea/expertizarea, definitivarea şi prezentarea proiectelor de acte normative, tratatelor internaţionale şi a altor documente ce urmează a fi aprobate de către Guvern, inclusiv respectarea cerinţei privind analiza impactului asupra activităţii de întreprinzător, precum şi definitivarea acestora după şedinţa Guvernului;
4) coordonează şi monitorizează procesul de armonizare a legislaţiei naţionale cu legislaţia Uniunii Europene pe plan naţional şi asigură compatibilitatea acesteia cu legislaţia Uniunii Europene, precum şi efectuează expertiza de compatibilitate cu legislaţia Uniunii Europene;
41) asigură coordonarea procesului de elaborare, monitorizare şi raportare a progresului privind implementarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană şi a progresului privind procesul de implementare a Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr.112/2014, inclusiv aspectele conexe integrării accelerate;
42) coordonează procesul de elaborare, actualizare şi implementare a documentelor de planificare pentru realizarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană şi implementare a Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr.112/2014;
5) realizează activităţile necesare pentru organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Guvernului şi a şedinţelor secretarilor generali ai ministerelor, precum şi asigură suportul tehnic, organizatoric şi informaţional pentru desfăşurarea acestor şedinţe şi a altor şedinţe cu participarea Prim-ministrului;
6) asigură pregătirea pentru publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în condiţiile legii, a actelor aprobate de Guvern, cu excepţia celor care conţin secrete de stat;
7) asigură coordonarea procesului de planificare a politicilor publice şi de elaborare a documentelor de politici publice în conformitate cu priorităţile programului de guvernare şi cu strategiile naţionale de dezvoltare, precum şi monitorizează implementarea acestora de către autorităţile administrative centrale;
8) stabileşte cadrul metodologic şi organizatoric pentru sistemul de elaborare, implementare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice şi a actelor normative, oferă suport consultativ şi informaţional autorităţilor administraţiei publice în vederea respectării regulilor de fundamentare şi promovare a documentelor de politici publice şi a actelor normative, inclusiv a procedurilor de consultare publică a opiniei cetăţenilor şi a societăţii civile în procesul decizional;
9) coordonează procesul de elaborare a proiectelor de dezvoltare şi a acţiunilor de reformă care vizează realizarea priorităţilor Guvernului, precum şi monitorizează implementarea acestora de către ministere şi de către alte autorităţi administrative centrale în baza indicatorilor de performanţă;
10) coordonează, pe plan intern, activitatea ministerelor şi a altor autorităţi administrative centrale, pentru realizarea obiectivului strategic prioritar – integrarea europeană a ţării;
11) coordonează şi asigură gestionarea asistenţei externe oferite de către organizaţiile internaţionale şi de către ţările donatoare, inclusiv monitorizarea implementării proiectelor de asistenţă externă;
12) asigură promovarea şi monitorizarea implementării politicii statului în domeniul modernizării serviciilor publice;
13) elaborează, coordonează, promovează şi monitorizează politicile în cadrul reformei administraţiei publice centrale, locale şi de descentralizare administrativă;
14) asigură coordonarea generală, prin intermediul oficiilor sale teritoriale, a activităţii serviciilor publice desconcentrate, precum şi implementarea priorităţilor Guvernului în teritoriu;
15) asigură exercitarea de către Guvern a prerogativelor legale în relaţiile acestuia cu autorităţile administraţiei publice locale, inclusiv organizarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor respective, exercitat direct sau prin intermediul oficiilor sale teritoriale;
16) elaborează, coordonează, promovează şi monitorizează implementarea politicii de stat în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, inclusiv asigură evidenţa, la nivel naţional, a funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici;
17) asigură organizarea şi implementarea stagiilor plătite în serviciul public, în calitate de coordonator naţional al stagiului;
18) elaborează, promovează şi monitorizează implementarea politicii statului în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
19) organizează, monitorizează şi exercită controlul asupra executării, de către ministere şi alte autorităţi administrative, a actelor adoptate/emise de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova, Guvern şi Prim-ministru, a Programului şi planurilor de activitate ale Guvernului, precum şi a indicaţiilor conducerii Guvernului şi a Cancelariei de Stat;
20) asigură realizarea politicii Guvernului orientate spre reintegrarea teritorială, politică, economică şi socială a Republicii Moldova, precum şi desfăşurarea procesului de consultări şi negocieri pentru soluţionarea diferendului transnistrean;
21) asigură coordonarea politicii de stat în domeniul relaţiilor cu diaspora, care include cetăţenii Republicii Moldova stabiliţi temporar sau permanent peste hotarele ţării, persoanele originare din Republica Moldova şi descendenţii lor, precum şi comunităţile formate de aceştia;
22) asigură coordonarea elaborării şi monitorizarea implementării politicilor statului în domeniul drepturilor omului, al prevenirii şi combaterii traficului de fiinţe umane, al dezvoltării societăţii civile;
23) asigură suportul organizatoric şi informaţional pentru amalgamarea voluntară a unităţilor administrativ-teritoriale;
24) asigură suportul tehnico-material, organizatoric şi informaţional reprezentantului Guvernului în Parlament;
25) pregăteşte informaţiile şi documentele solicitate de către Parlament, comisiile parlamentare şi de către deputaţi, organizează examinarea şi prezentarea de către Guvern a răspunsurilor la întrebările şi interpelările formulate de către deputaţi;
26) coordonează şi monitorizează activitatea structurilor organizaţionale din sfera sa de competenţă, precum şi propune măsuri privind îmbunătăţirea performanţei şi/sau sporirea eficacităţii/eficienţei organizaţionale;
27) asigură desfăşurarea adecvată a măsurilor aferente conducerii generale a administraţiei publice şi soluţionarea problemelor organizatorice, juridice, economice şi tehnice ale activităţii Guvernului;
28) pregăteşte materialele analitico-informaţionale, inclusiv cu asistenţa autorităţilor publice competente, asupra documentelor parvenite pe adresa Guvernului sau asupra chestiunilor care urmează să fie examinate de către acesta şi le prezintă, cu propunerile de rigoare, după caz, Prim-ministrului, viceprim-miniştrilor sau secretarului general al Guvernului;
29) asigură asistenţa organizatorică şi informaţională a organelor consultative ale Guvernului atribuite în competenţa Cancelariei de Stat;
30) contractează, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.656/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la mecanismul de finanţare nerambursabilă a proiectelor organizaţiilor necomerciale, proiecte de interes public naţional, regional sau local, realizate de către organizaţiile necomerciale, pentru implementarea unor proiecte din domeniul de activitate;
31) monitorizează şi analizează datele privind examinarea şi soluţionarea cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public de către autorităţile publice, în corespundere cu art.32 din Legea nr.148/2023 privind accesul la informaţiile de interes public;
32) reprezintă interesele Guvernului în instanţele judecătoreşti;
33) examinează petiţiile persoanelor fizice şi juridice adresate Guvernului şi, în caz de necesitate, le expediază autorităţilor competente pentru luarea măsurilor ce se impun, efectuează analiza şi sinteza petiţiilor înaintate pentru soluţionarea problemelor abordate, precum şi organizează audienţa petiţionarilor la conducerea Guvernului;
34) asigură desfăşurarea măsurilor de protocol, ţinerea lucrărilor de secretariat, evidenţa şi monitorizarea automatizată a circuitului documentelor, întreprinde acţiunile necesare pentru protejarea secretului de stat;
35) asigură informarea opiniei publice despre activitatea Guvernului şi comunicarea aspectelor ce ţin de integrarea europeană a ţării;
36) îndeplineşte alte funcţii menite să asigure exercitarea deplină şi operativă a atribuţiilor date în competenţa Guvernului.
8. Cancelaria de Stat dispune de următoarele drepturi:
1) să solicite, conform legislaţiei şi în limitele competenţei, şi să primească de la ministere, alte autorităţi administrative centrale şi alte autorităţi publice, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale, informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor şi exercitarea atribuţiilor;
2) să creeze consilii consultative, comisii specializate, grupuri de lucru, cu antrenarea reprezentanţilor ministerelor, ai altor autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice, ai administraţiei publice locale, ai mediului academic, ai societăţii civile, ai mediului de afaceri şi ai specialiştilor în domeniu, pentru elaborarea proiectelor de acte normative, a documentelor de politici publice, efectuarea expertizelor şi acordarea consultaţiilor, precum şi pentru examinarea altor chestiuni ce ţin de domeniile specifice de activitate;
3) să solicite accesul şi să obţină în mod gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate, informaţii statistice, financiare, fiscale, economice, juridice şi de altă natură;
4) să încheie tratate internaţionale şi alte acorduri în condiţiile legii;
5) să exercite controlul asupra folosirii eficiente a mijloacelor bugetare şi extrabugetare pentru funcţionarea sa regulamentară;
6) să elaboreze şi să aprobe instrucţiuni şi indicaţii metodice în chestiunile ce ţin de competenţa sa, în modul şi în condiţiile prevăzute de legislaţie;
7) să prezinte Guvernului demersuri privind necesitatea suspendării acţiunii unor acte normative şi administrative sau decizii ale autorităţilor administraţiei publice ce contravin legislaţiei;
8) să exercite şi alte drepturi în temeiul actelor normative ce reglementează domeniile sale de competenţă.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CANCELARIEI DE STAT
Secţiunea 1
Structura Cancelariei de Stat
9. Sub aspect structural, Cancelaria de Stat este constituită din conducerea acestei autorităţi, Cabinetul Prim-ministrului, Corpul de control al Prim-ministrului, Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului, din direcţii generale, direcţii, secţii şi servicii.
10. Secretarul general al Guvernului deţine funcţie de demnitate publică şi este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern, fiind subordonat direct Prim-ministrului. Secretarii de stat ai Guvernului au statut de persoane cu funcţie de demnitate publică şi sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către Guvern, la propunerea secretarului general al Guvernului. Secretarii generali adjuncţi ai Guvernului au statut de funcţionari publici de conducere de nivel superior şi sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către Guvern în condiţiile legii.
11. Prim-ministrul este asistat de personal încadrat în Cabinetul propriu în baza încrederii personale.
12. În cadrul Cancelariei de Stat activează următoarele subdiviziuni structurale cu statut de direcţii generale/direcţii:
1) Biroul relaţii cu diaspora – acordă asistenţă organizatorică şi informaţională Prim-ministrului pe subiecte ce ţin de politica de stat în domeniul relaţiilor cu diaspora;
2) Biroul politici de reintegrare – asigură suportul organizatoric şi informaţional al activităţii viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii Guvernului în domeniul reintegrării ţării;
3) Biroul pentru integrare europeană – asigură, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, suportul organizatoric şi informaţional al viceprim-ministrului pentru integrare europeană pentru coordonarea activităţii autorităţilor administraţiei publice şi a altor instituţii în scopul realizării obiectivului strategic prioritar – integrarea europeană a ţări;
4) Centrul de armonizare a legislaţiei – efectuează expertiza de compatibilitate a proiectelor de acte normative ce au ca scop armonizarea cu legislaţia Uniunii Europene şi emite declaraţii de compatibilitate, precum şi asigură conformitatea juridică a proiectelor de acte normative care urmează a fi aprobate de către Guvern, emise de către Prim-ministru, precum şi a proiectelor de acte normative ale Cancelariei de Stat.
13. Subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat activează în baza propriilor regulamente de organizare şi funcţionare, aprobate de către secretarul general al Guvernului.
Secţiunea a 2-a
Conducerea Cancelariei de Stat
14. Cancelaria de Stat este condusă de secretarul general al Guvernului, care este asistat de doi secretari de stat ai Guvernului şi de patru secretari generali adjuncţi ai Guvernului.
15. Secretarul general al Guvernului exercită următoarele atribuţii:
1) conduce, coordonează şi organizează activitatea Cancelariei de Stat şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor care îi revin autorităţii;
2) asigură alinierea politicilor promovate la priorităţile şi direcţiile de dezvoltare stabilite în documentele naţionale de planificare;
3) prezintă propuneri privind structura şi efectivul-limită ale Cancelariei de Stat spre aprobare Guvernului, precum şi propune Prim-ministrului spre aprobare statul de personal al autorităţii respective;
4) repartizează sarcinile şi atribuţiile între secretarii de stat ai Guvernului şi secretarii generali adjuncţi ai Guvernului şi stabileşte responsabilitatea acestora pentru executarea însărcinărilor încredinţate;
5) aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale ale Cancelariei de Stat, precum şi regulamentele (statutele) structurilor organizaţionale în care Cancelaria de Stat are calitatea de fondator;
6) emite ordine în problemele ce ţin de competenţele sale, organizează şi coordonează activitatea subdiviziunilor Cancelariei de Stat, stabilind modul de interacţiune între acestea;
7) selectează şi prezintă Prim-ministrului propuneri cu privire la includerea subiectelor în ordinea de zi a şedinţelor Guvernului, precum şi raportează acestuia referitor la proiectele actelor normative şi la alte documente asupra cărora urmează să decidă Guvernul, cu prezentarea propunerilor de rigoare;
8) dispune expedierea către ministere şi alte autorităţi administrative a documentelor corespunzătoare pentru examinare, coordonare şi prezentare regulamentară Guvernului;
9) numeşte în funcţie, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu, în condiţiile legii, ale funcţionarilor publici, angajează şi concediază alt personal al Cancelariei de Stat, precum şi conducătorii structurilor organizaţionale în care Cancelaria de Stat are calitatea de fondator;
10) asigură gestionarea finanţelor publice şi administrarea patrimoniului public în conformitate cu principiile bunei guvernări;
11) are calitatea de reprezentant al Guvernului în Parlament;
12) exercită şi alte atribuţii ce decurg din actele normative ale Guvernului şi din dispoziţiile emise de Prim-ministru.
16. Secretarii de stat ai Guvernului sunt responsabili de domeniile de activitate stabilite de către secretarul general al Guvernului şi poartă răspundere personală pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a atribuţiilor care le revin.
În domeniile de activitate, stabilite prin ordin al secretarului general al Guvernului, secretarii de stat ai Guvernului exercită următoarele atribuţii:
1) coordonează procesul de determinare a obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Cancelariei de Stat;
2) coordonează elaborarea programelor şi a planurilor de activitate ale Cancelariei de Stat, precum şi a rapoartelor despre realizarea acestora;
3) propun iniţierea proiectelor de acte normative în conformitate cu obiectivele şi direcţiile strategice stabilite de către secretarul general al Guvernului;
4) reprezintă Cancelaria de Stat, în baza delegaţiei secretarului general al Guvernului, în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile şi cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;
5) are calitatea de reprezentant supleant al Guvernului în Parlament;
6) exercită alte atribuţii delegate de către secretarul general al Guvernului.
17. În cazul absenţei temporare a secretarului general al Guvernului, funcţiile acestuia vor fi exercitate de către unul dintre secretarii de stat ai Guvernului sau de către unul dintre secretarii generali adjuncţi ai Guvernului, desemnat prin ordin al secretarului general al Guvernului, sau, în cazuri excepţionale, de către o altă persoană, desemnată în acelaşi mod.
Secţiunea a 3-a
Cabinetul Prim-ministrului
18. Cabinetul Prim-ministrului îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
19. Modul de organizare şi funcţionare a Cabinetului Prim-ministrului se stabileşte în regulamentul său de activitate.
Secţiunea a 4-a
Corpul de control al Prim-ministrului
20. Corpul de control al Prim-ministrului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.
21. Corpul de control al Prim-ministrului este condus de un şef, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Prim-ministru.
22. Corpul de control al Prim-ministrului efectuează controlul realizării, de către Cancelaria de Stat, ministere, alte autorităţi administrative centrale şi structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă, a atribuţiilor prevăzute de cadrul normativ şi a sarcinilor stabilite în actele Guvernului, în Programul de activitate al Guvernului şi în alte documente de politici publice, precum şi în indicaţiile Prim-ministrului.
23. Corpul de control al Prim-ministrului îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Corpului de control al Prim-ministrului.
Secţiunea a 5-a
Oficiul de coordonare a implementării
priorităţilor Guvernului
24. Oficiul de coordonare a implementării priorităţilor Guvernului (în continuare – Oficiu) este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.
25. Oficiul este condus de un şef, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Prim-ministru.
26. Oficiul coordonează procesul de planificare şi elaborare a proiectelor de dezvoltare şi a acţiunilor de reformă ce vizează realizarea priorităţilor Guvernului, stabilite conform documentelor de planificare strategică, precum şi monitorizează implementarea acestora de către autorităţile administrative centrale şi alte structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă.
27. Angajaţii Oficiului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
28. Activitatea Oficiului se finanţează prin intermediul Cancelariei de Stat.
29. Oficiul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern, Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Oficiului pentru coordonarea implementării priorităţilor Guvernului.
Secţiunea a 6-a
Subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat
30. Subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat îşi exercită atribuţiile în conformitate cu prezentul Regulament, regulamentele interne, indicaţiile Prim-ministrului, viceprim-miniştrilor sau ale secretarului general al Guvernului, ale secretarilor de stat ai Guvernului, precum şi ale secretarilor generali adjuncţi ai Guvernului, conform atribuţiilor stabilite prin ordin.
31. Şefii direcţiilor generale, ai direcţiilor, ai secţiilor şi ai serviciilor din cadrul Cancelariei de Stat sunt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către secretarul general al Guvernului, în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
32. Şefii direcţiilor generale, ai direcţiilor, ai secţiilor şi ai serviciilor sunt responsabili de organizarea activităţii acestora; stabilesc sarcinile şi atribuţiile de serviciu ale personalului încadrat în subdiviziunile respective, înaintează propuneri privind stimularea subalternilor sau, după caz, în limita competenţei, propuneri privind aplicarea sancţiunilor disciplinare în privinţa acestora; îndeplinesc alte funcţii atribuite în competenţa lor prin actele interne ale Cancelariei de Stat sau/şi prin indicaţiile Prim-ministrului.
33. Personalul Cancelariei de Stat poartă răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală pentru păstrarea în stare necorespunzătoare şi neasigurarea confidenţialităţii documentelor pe care le examinează.
Secţiunea a 7-a
Corespondenţa
34. Corespondenţa în numele Cancelariei de Stat este semnată de către secretarul general al Guvernului sau de către secretarii de stat ai Guvernului, de către unul dintre secretarii generali adjuncţi ai Guvernului, conform atribuţiilor desemnate prin ordin.
Pentru corespondenţa referitoare la adresările petiţionarilor şi corespondenţa ce ţine de domeniile de competenţă ale unor subdiviziuni structurale ale Cancelariei de Stat, prin ordin al secretarului general al Guvernului, poate fi stabilită o altă modalitate de semnare.
35. Lucrările de secretariat în Cancelaria de Stat se ţin în conformitate cu Regulamentul Guvernului şi cu reglementările privind ţinerea lucrărilor de secretariat.
STRUCTURA
Cancelariei de Stat
Secretarul general al Guvernului
Secretarii de stat ai Guvernului
Secretarii generali adjuncţi ai Guvernului
Cabinetul Prim-ministrului (cu statut de direcţie)
Cabinetul viceprim-ministrului pentru integrare europeană (cu statut de direcţie)
Corpul de control al Prim-ministrului (cu statut de direcţie)
Oficiul pentru coordonarea implementării priorităţilor Guvernului (cu statut de direcţie)
Biroul pentru integrare europeană (cu statut de direcţie generală)
Direcţia coordonarea procesului de aderare
Direcţia afaceri europene
Direcţia comunicare şi instruiri
Serviciul traduceri
Centrul de armonizare a legislaţiei (cu statut de direcţie generală)
Direcţia expertiză de compatibilitate cu legislaţia Uniunii Europene
Direcţia conformitate juridică
Direcţia evidenţa armonizării legislative şi suport informaţional
Direcţia generală planificare strategică şi coordonare a politicilor
Direcţia planificare strategică
Direcţia coordonarea politicilor şi managementul proiectelor
Direcţia generală pregătire şedinţe ale Guvernului
Direcţia pregătire şedinţe
Direcţia redactare a actelor normative
Biroul politici de reintegrare (cu statut de direcţie)
Secţia proiecte de asistenţă
Secţia politici sectoriale de reintegrare a ţării
Secţia analitico-informaţională
Serviciul juridic şi aspecte de securitate
Biroul relaţii cu diaspora (cu statut de direcţie)
Direcţia administraţie publică centrală
Direcţia administraţie publică locală şi coordonarea activităţii oficiilor teritoriale
Direcţia managementul funcţiei publice
Direcţia contencios şi asistenţă juridică
Direcţia managementul documentelor
Direcţia financiară şi patrimoniu
Direcţia coordonarea asistenţei externe şi fonduri europene
Direcţia pentru relaţii cu Parlamentul şi coordonare interinstituţională
Direcţia comunicare
Direcţia monitorizare şi control
Direcţia petiţii şi relaţii cu cetăţenii
Direcţia drepturile omului şi cooperarea cu societatea civilă
Direcţia supravegherea controalelor de stat
Direcţia tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
Direcţia resurse umane
Secţia integritate instituţională şi protecţia secretului de stat
Serviciul protocol
Serviciul audit intern
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Cabinetului Prim-ministrului
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Cabinetul Prim-ministrului (în continuare – Cabinet) are misiunea de a asigura asistenţa organizatorică şi informaţională a activităţii Prim-ministrului în vederea exercitării de către acesta a atribuţiilor sale prevăzute de legislaţie. Personalul Cabinetului se află în subordinea Prim-ministrului.
2. În activitatea sa personalul din Cabinet se conduce de Legea nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi de alte acte legislative, de hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, de indicaţiile Prim-ministrului şi de prevederile prezentului Regulament.
3. Activitatea Cabinetului este condusă de către şeful Cabinetului, care este responsabil de asigurarea organizării activităţii Prim-ministrului, inclusiv în relaţiile acestuia cu conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate.
II. ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE CABINETULUI
4. Responsabilităţile Cabinetului derivă din responsabilităţile colective ale Guvernului şi din cele individuale ale Prim-ministrului şi au drept obiectiv asistenţa organizatorică şi informaţională a Prim-ministrului în vederea realizării eficiente a prerogativelor legale de către acesta.
În acest scop, Cabinetul asigură informarea Prim-ministrului despre activitatea curentă a Guvernului în principalele domenii de activitate internă şi externă a acestuia, precum şi despre noile tendinţe în procesul de realizare a priorităţilor strategice prevăzute în Programul de activitate şi Planul de acţiuni ale Guvernului.
5. Cabinetul asigură coerenţa şi eficienţa diverselor activităţi ale autorităţilor guvernamentale cu cele ale Prim-ministrului.
6. Personalul din Cabinet îndeplineşte şi alte atribuţii, la indicaţia directă a Prim-ministrului.
7. Consilierii sînt în drept să solicite de la ministere şi alte autorităţi administrative centrale documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor funcţionale, precum şi să monitorizeze realizarea indicaţiilor şi dispoziţiilor Prim-ministrului, cu acordul sau la indicaţia directă a acestuia.
8. În activitatea sa, Cabinetul colaborează cu subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CABINETULUI
9. Sub aspect structural, Cabinetul este constituit din consilieri şi alt personal, angajat în conformitate cu legislaţia în vigoare.
10. În activitatea Cabinetului pot fi antrenaţi, la indicaţia Prim-ministrului, în calitate de experţi, consultanţi naţionali pe domenii.
11. Atribuţiile specifice pentru fiecare consilier încadrat în Cabinet sînt stabilite în fişa postului, anexată la contractul individual de muncă, încheiat în condiţiile art.7 al Legii nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
12. Activitatea personalului din cadrul Cabinetului este condusă de şeful Cabinetului, care este responsabil şi raportează doar în faţa Prim-ministrului.
13. În cazul absenţei temporare a şefului Cabinetului, funcţiile acestuia vor fi exercitate de către un consilier desemnat de Prim-ministru.
14. Personalul din Cabinet este încadrat în temeiul încrederii personale acordate de către Prim-ministru şi îşi desfăşoară activitatea în baza contractului individual de muncă.
15. Încadrarea consilierilor în Cabinet se face prin decizie a Prim-ministrului, iar a celuilalt personal – prin ordin al secretarului general al Guvernului, la indicaţia Prim-ministrului.
[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.888 din 22.11.2023, în vigoare 24.11.2023]